Gratis verzending vanaf €25 naar België en Nederland

Kracht uit de Natuur B.V.

Webshop Keurmerk

Winkelwagen

Jouw winkelwagen is nog leeg.

Subtotaal: € {{ formatPrice(cart.subtotal) }}
Verzendkosten: € {{ formatPrice(shippingCost) }}
Betaalkosten: € {{ formatPrice(paymentCost) }}
Combinatievoordeel: - € {{ formatPrice(cart.extra_discount) }}
Korting - {{ cart.promotion_code.promotion }}: - € {{ formatPrice(cart.promotion_discount) }}
Eindtotaal: € {{ formatPrice(cart.total_price - cart.promotion_discount) }}

Bekijk je winkelwagen Naar de kassa

Hyperventilatie bij stress

Blog

Hyperventilatie bij stress

Hoe om te gaan met stress en hyperventilatie?

Herken je het gevoel dat de paniek je letterlijk naar de keel grijpt en dat de adem je bijna wordt ontnomen? Een plotselinge gebeurtenis doet zich voor die stress veroorzaakt waarna je ademhaling in een rap tempo versnelt. Vervolgens kost het je zoveel moeite om terug te gaan naar je normale ademhaling. Zeker de stress waarmee het hyperventileren begon en die aan blijft houden, helpt je niet om weer tot rust te komen.

Een erg nare situatie waar je zo snel mogelijk uit wilt. Wat kan je ertegen doen en hoe ga je er mee om? In deze blog lees je wat hyperventilatie is en wat je kan doen om dergelijke aanvallen te verminderen.

Hyperventilatie en stress hyperventilatie aanval.jpg

Wanneer heb je last van hyperventilatie? 

Als je in een situatie terechtkomt die stress of angst bij je oproept, dan kan dat leiden tot verschillende reacties. In je lichaam voel je een enorme spanning die ervoor zorgt dat je spieren verstijven en dat je hartslag omhoog gaat. Het is heel normaal dat deze reacties in je lichaam opkomen na een onaangename of angstige gebeurtenis.

Het wordt al een stuk minder prettig voor jezelf als je  hartslag dermate stijgt dat je moeite krijgt met ademhalen. Eenmaal als je ademhaling is versneld en je je hart voelt bonzen, is het erg moeilijk om weer tot rust te komen. Vooral middenin een stressvolle situatie kost het je enorm veel inspanning om je ademhaling weer te reguleren. Het kan zelfs zo zijn dat door de stress je paniek alleen maar meer toeneemt en dat je nog heviger gaat hyperventileren. De stress en het hyperventileren versterken elkaar en je komt in een vicieuze cirkel terecht. Daarbij kun je last krijgen van d e volgende klachten die almaar heviger worden:

  • Kortademigheid en een benauwd gevoel
  • Hartkloppingen of pijn in de borst
  • Stijve spieren en tintelingen in je handen
  • Duizeligheid, hoofdpijn, transpireren en een droge mond
  • Misselijkheid en buikpijn
  • Toenemende spanning, angst en paniek

Ga je intensief sporten, ook dan merk je dat je hartslag al snel omhoog gaat en dat je ademhaling versnelt. Door de inspanning heb je zuurstof nodig en je lichaam doet zijn best om het zuurstofgehalte op peil te houden. Krijg je een hogere hartslag en snellere ademhaling door hyperventilatie en stress, dan lever je geen fysiek inspanning. Hoewel je zuurstofgehalte niet aangevuld hoeft te worden, gebeurt dat wel door de versnelde ademhaling tijdens het hyperventileren. Tegelijk daalt het koolzuurgehalte in je bloed dat ertoe leidt dat je bovengenoemde klachten kan krijgen. 


Wat te doen bij stress en hyperventilatie?

Het is heel begrijpelijk dat je stressreacties krijgt wanneer je gaat hyperventileren. Het gevoel dat je de controle kwijtraakt op je ademhaling en zelfs dat je dreigt te stikken is erg beangstigend. Zie dan maar eens rustig te blijven. Zijn er maatregelen die je kan nemen om te voorkomen dat je gaat hyperventileren? En als je in een aanval terechtkomt, hoe kan je het hyperventileren dan snel stoppen?

Als je vaker last hebt gehad van een aanval, dan kan je gaan herkennen welke klachten je op voelt komen bij een stressvolle situatie. Ben je je er tijdens een stresssituatie van bewust, dan kan je op tijd anticiperen en door rustig en regelmatig in en uit te ademen je ademhaling onder controle houden. Je weet misschien dat wat er aan zit te komen, stress oplevert. Toch is het mogelijk om hier bewust op te reageren en de paniek buiten de deur te houden. Ga ook recht zitten of staan, zodat je vanuit je buik kunt ademen.

Soms kunnen stress en spanning lichamelijke reacties oproepen waar je geen invloed op hebt. Denk aan trillende handen en zweten. Dit zijn normale reacties die je niet weg hoeft te drukken. Kom je in een situatie terecht waarbij je lichaam op een dergelijke manier reageert en ben je bang om te hyperventileren? Accepteer dat je begint te trillen en te zweten en focus je op je ademhaling. Als je die rustig kunt houden, dan verdwijnen de andere klachten op een gegeven moment ook naar de achtergrond.

Voor zover het mogelijk is, kan het ook heel goed helpen om afleiding te zoeken. Staat je iets spannends te wachten waardoor je in het verleden begon te hyperventileren? Probeer dan even van die situatie weg te gaan en afleiding te zoeken. Dat kan door te wandelen of te fietsen, maar je kan ook iemand in je nabije omgeving benaderen om mee te praten. Die kan jou bovendien helpen om door de stressvolle situatie heen te gaan en om te voorkomen dat je gaat hyperventileren.


Bach bloesems die helpen tegen hyperventilatie

Ook bij Bach Bloesem Mix helpen we je graag de aanvallen van hyperventilatie door stress te verminderen en zoveel mogelijk te voorkomen. De natuurlijke extracten waarmee onze Bach bloesems zijn samengesteld, hebben een kalmerend en rustgevend effect op je lichaam en geest. Als je geregeld last hebt van hyperventilatie, of als je door ervaringen in het verleden voortdurend angst voelt voor een nieuwe aanval, kan een Bach bloesem therapie je effectief helpen.

Ben je benieuwd hoe onze Bach bloesems tegen hyperventilatie werken en hoe we voor jou een persoonlijke samenstelling maken die tot de beste resultaten leidt? Neem gerust contact met ons op om te informeren naar de mogelijkheden. Laat je bovendien inspireren door de ervaringen van onze klanten die een wezenlijk verschil voelden na het gebruik van onze Bach bloesem mixen.

Direct bestellen?

  • Helpt bij klachten zoals (chronische) hyperventilatie
  • Laat je rustig ademhalen
  • Kan spanningen te verminderen
  • Minder last van stress, angst, paniek
  • Goede resultaten, hoge klanttevredenheid
  • Gratis verzending
  • Gezond ademhalen
  • Rust en ontspanning
Kies aantal:

Naar de blog