Gratis verzending vanaf €35 naar België en Nederland

Kracht uit de Natuur B.V.

Winkelwagen

Jouw winkelwagen is nog leeg.

Subtotaal: € {{ formatPrice(cart.subtotal) }}
Verzendkosten: € {{ formatPrice(shippingCost) }}
Betaalkosten: € {{ formatPrice(paymentCost) }}
Combinatievoordeel: - € {{ formatPrice(cart.extra_discount) }}
Korting - {{ cart.promotion_code.promotion }}: - € {{ formatPrice(cart.promotion_discount) }}
Eindtotaal: € {{ formatPrice(cart.total_price - cart.promotion_discount) }}

Bekijk je winkelwagen Naar de kassa

Last van angst- en paniekaanvallen?

Blog

Last van angst- en paniekaanvallen?

Enorm zweten, een verhoogde hartslag, een snelle ademhaling of zelfs hyperventilatie, een drukkend gevoel op de borst, trillende ledematen, misselijkheid of diarree, duizeligheid of flauwvallen, de lijst met symptomen van een angst- of paniekaanval is een flinke. En dan heb ik nog niet eens de psychische kenmerken genoemd: het gevoel dat je doodgaat, gek wordt of alle controle verliest. Overigens niet zo gek dat het zo voelt als je de lichamelijke symptomen leest.

Angst en paniek aanval volwassen.jpg

Een van de allerbelangrijkste dingen om te beseffen – niet gemakkelijk misschien, maar wel cruciaal – is dat zo’n aanval een vrij normale reactie is van je lichaam op angst en paniek. Je lichaam bereidt zich namelijk voor om te vechten of vluchten (fight or flight response), alleen doordat je het zelden op een lopen, laat staan vechten, zet bij angsten, moet je lichaam die gekke energie weer kwijt. Vaak reageert je lichaam zo op een moment dat het eigenlijk niet nodig is. Bijvoorbeeld bij een fobie, of in een sociaal ongemakkelijke situatie, of als er een trauma opgerakeld wordt. Soms kan het zelfs volledig uit het niets lijken te komen, wat het nog lastiger maakt en de angst voor herhaling alleen maar groter maakt. En die angst kan weer een nieuwe aanval uitlokken, waardoor je in een vervelende vicieuze cirkel terecht kan komen.

Wat kun je doen bij een angst- of paniekaanval?

  • Probeer allereerst je ademhaling weer rustig te krijgen. Adem rustig in, houd je adem even vast en adem dan langzaam weer uit. Je kunt erbij tellen als dat helpt, bijvoorbeeld 4 tellen in, 5 vasthouden en 6 weer uit.
  • Besef dat je lichaam niets geks doet, het is een vrij normale reactie en het beste dat je kunt doen is die reactie ondergaan. Ertegen vechten heeft weinig zin. Sommige mensen zweren trouwens bij expres even gaan schudden met je lichaam (het er als het ware uit laten trillen), of juist je lichaam even slap laten worden. Of je polsen even onder koud water houden of er een ijsklontje tegenaan houden. Na verloop van tijd kom je er vast achter wat voor jou het beste helpt.
  • Leid jezelf af. Het helpt je niet als je enorm focust op wat je allemaal voelt, dus zoek iets dat je goed af kan leiden, leg je focus op iets anders dan je lichaam en je angst.
  • Naderhand kun je proberen te achterhalen wat de aanval uitgelokt heeft. Het kan bijvoorbeeld met een fobie te maken hebben (je zag bijvoorbeeld een spin, of keek naar beneden vanaf grote hoogte), of er kan iets kleins je herinnerd hebben aan een oud trauma.

Zorg ook dat de mensen om je heen weten dat dit kan gebeuren en vertel ze waar je behoefte aan hebt op zo’n moment. Laat ze weten dat het weer overgaat en dat je er het meeste aan hebt als zij rustig blijven.

Wil jij dat angsten minder invloed hebben op je leven? Wil je meer in balans komen, beter met onverwachte zaken om kunnen gaan, weer grip krijgen op je leven en je emoties? Bach bloesems kunnen je goed ondersteunen in dat proces. Als je vaak paniekaanvallen hebt is het hiernaast wel erg verstandig ook hulp te zoeken van een professional. 


Direct bestellen?

  • Helpt bij klachten zoals (chronische) hyperventilatie
  • Laat je rustig ademhalen
  • Kan spanningen te verminderen
  • Minder last van stress, angst, paniek
  • Goede resultaten, hoge klanttevredenheid
  • Snel thuisbezorgd
  • Gezond ademhalen
  • Rust en ontspanning
Kies aantal:

Naar de blog