Gratis verzending vanaf €25 naar België en Nederland

Kracht uit de Natuur B.V.

Webshop Keurmerk

Winkelwagen

Jouw winkelwagen is nog leeg.

Subtotaal: € {{ formatPrice(cart.subtotal) }}
Verzendkosten: € {{ formatPrice(shippingCost) }}
Betaalkosten: € {{ formatPrice(paymentCost) }}
Combinatievoordeel: - € {{ formatPrice(cart.extra_discount) }}
Korting - {{ cart.promotion_code.promotion }}: - € {{ formatPrice(cart.promotion_discount) }}
Eindtotaal: € {{ formatPrice(cart.total_price - cart.promotion_discount) }}

Bekijk je winkelwagen Naar de kassa

Ademhalen

Blog

Ademhalen

Goed ademhalen is zó belangrijk

 Een rustige ademhaling is belangrijk omdat het prettiger aanvoelt. Je zorgt ervoor dat er zuurstof naar de organen gaat. Voor patiënten met COPD, Astma of longcovid is ademhalen niet vanzelfsprekend. Voor hun is het moeilijk om adem te halen.  Een fysiotherapeut/ kinesist kan helpen met ademhalingsoefeningen voor het verbeteren van de ademhaling en die tevens helpen bij het verminderen van benauwdheid. 

Voorbeelden van ademhalingsoefeningen

Bij deze oefening adem je diep in zodat de longen en luchtwegen helemaal gevuld en ververst worden.

  1. Ga rustig zitten, liggen of staan
  2. Adem rustig in door de neus, tel daarbij tot 4
  3. Adem uit door getuite lippen, tel daarbij tot 6
  4. Herhaal dit regelmatig, let er op dat het uitademen langer duurt dan het inademen

Ademhalen door je neus, ik raad het je aan

Tijdens een yogales maakte ik kennis met de wisselende neusgat ademhaling. Het is een simpele en effectieve ademhalingstechniek die zorgt voor rust in je lijf en hoofd. Het is goed voor een rustige, diepe buikademhaling. Het helpt je te ontspannen en stressgevoelens te kalmeren. Door een paar keer per dag bewust de buikademhaling toepassen, geef je jouw lichaam hét signaal om te ontspannen. 

Je hoeft voor deze oefening geen gevorderde yogi te zijn. Het fijne is dat je deze ademhalingsoefening op ieder moment van de dag zelf kunt doen. ook bent.

Wisselende neusgat ademhaling

Ga lekker zitten in een houding die voor jou fijn voelt. Let op een rechte rug en dat je schouders ontspannen zijn.

  • Plaats je wijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen
  • Druk met je rechterduim de rechterkant van je neus dicht en adem in door je linker neusgat
  • Houd de adem even vast
  • Druk nu met je rechter ringvinger je linker neusgat dicht, laat je duim los
  • Adem ook nu lang en diep uit door je rechter neusgat
  • Druk nu met je rechter ringvinger je linker neusgat af en laat je duim los
  • Adem lang en diep uit door je rechter neusgat
  • Adem ook weer diep in door je rechter neusgat en houd je adem weer even vast
  • Druk met je duim je rechter neusvleugel dicht en adem uit door je linker neusgat
  • Adem ook weer diep in met je linker neusgat
  • Houd je adem even vast en sluit wederom je linker neusgat af en laat je duim los
  • Adem uit door je rechter neusgat en adem ook weer lang en diep in met dit neusgat
  • Na ongeveer 5 minuten stop je met de oefening en kun je weer normaal ademen

Deze oefening maak je dat je lekker ontspannen voelt en vrijer kunt ademhalen.

Succes! 

Wandelen en ademen

Een aanrader is het boekje Wandelen Mindfulness voor elke stap van Thich Nhat Hanh. Hier beschrijft hij hoe je tijdens het wandelen je ademhaling tot rust kunt brengen. De eerste stap in het boek leert je met volle aandacht ademhalen. Dat is de een goede manier om tot rust te komen. Het mooie is dat we onze adem altijd bij de hand hebben. Bewust op de aarde lopen kan de vrede en harmonie in onszelf herstellen, maar ook de vrede en harmonie van de aarde zelf, schrijft Thich Nhat Hanh. Tijdens het wandelen, vestig je alle aandacht op je ademhaling.  Wandel bijvoorbeeld een uurtje in stilte, zonder telefoon of een gesprek. Ontspan je lichaam terwijl je wandelt en concentreer je op je ademhaling terwijl je je adem volgt door de neus naar de longen, tel je de lengte van je ademhaling (1-2-3-4) en daarna tel je evenveel tellen weer uit. Hoe langer je de oefening doet, hoe krachtiger het voor je is. Altijd komen er gedachten in ons op. Dat maakt niet uit. Je kunt altijd weer terug gaan naar de telling van je ademhaling. De natuur is altijd mooi, in elk seizoen. 

BREATHING

 

 

Breathing in, I experience calm in me

 

Breathing out, I smile to the calm in me

 

Breathing in, I experience joy in me

 

Breathing out, I smile to the joy in me.

 

Breathing in, I experience equanimity in me.

 

Breathing out, I smile to the equanimity in me.

 

Breathing in, I experience openness in me.

 

Breathing out, I smile to the openness in me.

 

Breathing in, I experience happiness in me.

 

Breathing out, I smile to the happiness in me.

 

Slapen en ademhalen

Ook tijdens de slaap is goed ademhalen van belang. Als je slaapt, kan je lichaam herstellen. Adem je de hele nacht door je mond? Dan is dat niet goed. Door voor het slapen gaan ademhalingsoefeningen te doen, kun je jezelf trainen om ook ’s nachts door je neus te ademen. Ook als je niet kunt slapen, is het goed om ademhalingsoefeningen te doen. Heb je last van stress en kan je de slaap niet vatten? Misschien helpt deze 4-7-8 methode. 

In deze oefening focus je nóg meer op het in- en uitademen terwijl je in bed ligt. 

  • Zet het puntje van je tong tegen je gehemelte, ter hoogte van je bovenste voortanden
  • Houd je tong daar gedurende de oefening
  • Adem 4 seconden rustig in door je neus
  • Houd je adem vervolgens 7 seconden vast
  • Blaas je adem gedurende 8 seconden door je mond uit
  • Herhaal deze oefening een aantal keer achter elkaar

 

Ademhaling is je mooiste bezit

De ademhaling werkt van nature meditatief en is altijd bij je. Je ademhaling weerspiegelt je krachtigste emoties en stelt je in staat om die te sussen of te versterken. Het zorgt ervoor dat je met beide benen op de grond komt te staan en dat je meer grip hebt op je leven en je emoties.  

 "Adem-Weet-Je(s)"

  • Hoe oppervlakkiger je ademhaling, hoe minder energiek jij je voelt. De adem bepaalt mede je stemming.
  • Heb je een oppervlakkige en snelle of hoge ademhaling? Dan heb je een opgejaagde stemming of gevoel. Je voelt minder en je blikveld vernauwt.
  • Heb je een langzame en diepe ademhaling tot in je buik? Dan is er evenwicht en rust. Je voelt ontspannen.

Ga altijd respectvol om de grenzen van je lichamelijke kunnen. Probeer je ademhaling niet te forceren.

Wat kun je verwachten van Bachbloesem druppels?

Bachbloesems zijn natuurlijk steuntje in de rug voor het reguleren van je ademhaling. Merk je dat je ondanks bovenstaande oefeningen veel stress ervaart of ben je vaak vermoeid en heb je weinig energie door je ziekte? Bachbloesems zijn geen medicijnen. De bach druppeltjes genezen niet. 

  • Ontspannen en rustig ademhalen
  • 100% natuurlijk
  • Samengesteld met 100% originele Bach Bloesem Remedies
  • Persoonlijk en op maat voor jou samengesteld, precies afgestemd op wat er nodig is.